a
M

Marketing automation

Riktad, relevant och personifierad
marknadsföring med mätbar effekt

Med marketing automation kan ni optimera era marknadsförings- och försäljningsinsatser genom att automatisera kampanjerna över flera kanaler. Kombinationen av smart data och insiktsfull analys effektiviserar kommunikationen mot leads och kunder. Det leder till ökade affärsmöjligheter och bättre affärsresultat.

Automatiserade utskick i flera kanaler

Med vårt marketing automation system kan ni skräddarsy era budskap efter var på kundresan era potentiella kunder befinner sig. På så sätt säkerställs att rätt budskap levereras till rätt mottagare vid rätt tidpunkt.

Dialogen kan växla mellan e-post, sms, landningssidor och DM-utskick. Det här är en av marknadens mest kompletta lösning för automatiserad kommunikation som gör att ni själva enkelt kan hantera olika typer av utskick till kunder och kontakter genom tidsbestämda eller händelsestyrda utskick. Alltid med full kontroll på mottagarstatistiken och tydliga rapporter av resultatet.

Market Portal – Dynamic Templates – Formats

Kreativ frihet med full kontroll

Vår lösning sätter inga gränser för den kreativa höjden eller designen av era kampanjer. Det här är en allt-i-ett-plattform som både erbjuder full kontroll av er marknadsföring samtidigt som den tillåter friheten att skapa och designa kampanjerna som ni själva önskar. Här möts ni av ett tydligt gränssnitt med alla de olika kommunikationskanalerna överskådliga i menyn, enkla att hitta och använda.

Innehållet i vårt
marketing automation system

Kontaktdatabas säkerställd enligt GDPR

I kontaktdatabasen samlas era kunders mottagaruppgifter, adress, mobiltel, e-post, osv. Ni kan med lätthet importera kontakter med hjälp av våra API:er, men också automatkoppla via formulär på hemsidan. Där kan då nya leads som visar intresse själva registrera sig för framtida utskick. Givetvis är systemet konstruerat i enlighet med kraven i GDPR. Dina kontakter har möjlighet att både registrera sig och avregistrera sig, opt-in och opt-out, i de olika kanalerna. Uppgifterna lagras på servrar i Irland.

Segmentera kontaktdatabasen på ett säkrare sätt

Segmentering handlar om att definiera och bättre förstå sina målgrupper.
Som marknadsförare är segmenteringen avgörande för att kunna anpassa innehåll och budskap så att kommunikationen blir relevant för alla olika målgrupper. Jämför gärna med om du själv ska kommunicera en nyhet till din omgivning. Du berättar den på olika sätt beroende på om det är till en kollega, dina barn, föräldrar eller vänner eftersom de alla har olika ingångsvärden. Detsamma gäller ju för alla era kunder.

Låt oss säga att ni vill segmentera era kunder/kontakter baserat på deras intressen. Ditt segmentgruppnamn skulle vara ‘Intressen’, och som värden kan ni addera till exempel golf, konst, tennis och musik. Denna typ av segmentering hjälper er att filtrera liknande kontakter inom en grupp.

Med smarta segment går det att detaljera villkoren för kunna filtrera kontakter utifrån tillgänglig information. Ni kan göra segmenten så smarta ni vill. Kanske behöver ni ett segment med kontakter som har e-post samtycke, är intresserade av golf, och inte får ha domännamn som innehåller @sportify.com. Lägg till dessa villkor så kommer segmentet att lista de kontakter som uppfyller önskemålen. Detta är bara ett litet exempel på vad våra smarta segment kan göra.

Ni kommer kunna filtrera era kontaktlistor efter vem som klickade på en specifik länk eller lista de kontakter som avregistrerat sig så att ni enkelt kan rensa bort dem från kontaktlistan. Allt för att ni ska kunna följa upp på ett mer träffsäkert sätt och samtidigt minska irritationen hos de som vill slippa kontakt.

Öka intresset genom att segmentera kampanjinnehållet

Innehållssegmentering, också kallat innehållspersonalisering, innebär att designa, skriva och organisera innehållet för varje kontakt. Detta betyder att innehållet blir dynamiskt och kommer att ändras beroende på vem som ska se vad. Beroende på vilken typ av verksamhet ni har kan ni segmentera innehållet baserat på olika faktorer.

Säg att ni segmenterat era kontakter baserat på deras intresse för sport. Ni vill att alla de ska få ett e-postmeddelande, men innehållet ska vara anpassat för varje kontakt utifrån vilken sport de gillar. Då går det att lägga till de olika personaliseringarna direkt via e-postmodulerna eller skapa dem i e-postappen.

GDPR – fördjupad information om samtycke

Det är av största vikt att ni har era kontakters tillstånd att skicka dem någon typ av kommunikation. Har ni redan kunder som inte tidigare fått möjlighet att välja om de vill ta emot kommunikation från er, bör detta åtgärdas allra först. Vi hjälper er att skapa en kunddatabas som följer alla krav från GDPR genom följande åtgärder:

  1. Tidigare kunder – gå igenom segmentet som innehåller kontakter som ännu inte har valt om de vill ta emot kommunikation eller inte. Nya kunder – be om deras tillstånd direkt vid första kontakten, antingen i registreringsformuläret eller i välkomstmeddelandet.
  2. Skicka ett e-postmeddelande med en länk till en sida med ett samtyckesformulär. Formuläret innehåller en opt-in och opt-out för vilken typ av kommunikation du vill skicka. Vi lägger gärna även till ett fält med er integritetspolicy. Det ska också finnas med en länk till ’hantera prenumerationssida’. Sidan kommer innehålla opt-in/opt-out-alternativ för de olika typerna av kommunikation ni vill kunna skicka.
  3. Uppdatering av kontakterna efter att formuläret har fyllts i och skickats in. Dessa kontakter uppdateras enligt GDPR-policy och organiseras/grupperas genom segment och taggar som passar deras behörigheter. Segmenterade/taggade kontakter är ett kvitto på att de fyllt i formuläret.
  4. Ta emot rapporter och hålla er uppdaterade så att ni har kontroll på hur många av era kontakter som registrerat sitt godkännande. Här väljer vi en eller några kontohanterare som tar emot rapporterna samt vilken frekvens och sändningsmetod som passar.
Market Portal – Dynamic Templates – Formats

Nyhetsbrev med professionell design

Se till att ert företag väcker intresse i kundernas inboxar för att få ut det bästa av er e-postmarknadsföring. Med vår lösning kan ni välja mellan över 100 färdigdesignade nyhetsbrevsmallar. Alla mallarna får automatiskt ett professionellt utseende oavsett om de öppnas i en webbläsare, ipad eller mobiltelefon. Med mallarna som ursprung kan ni även skapa en egen mall med korrekt brevhuvud, logotyp, färger och avsändare anpassat efter ert varumärkes profilmanual.

Market Portal – Dynamic Templates – Formats

Drag and drop gör hanteringen enkel

Med hjälp av en drag and drop-funktion kan ni enkelt själva skapa brevets innehåll. Saknas bilder finns det en gratis integration mot Unsplash som innehåller mer än en miljon bilder, som ni har till förfogande. Det går också att ladda upp bilder vid varje tillfälle eller varför inte integrera vårt system mot er befintliga bildbank via API.

Personliga e-postmeddelanden har aldrig varit lättare

Med kontakter som är grupperade efter intressen är det så mycket enklare att skicka e-postmeddelanden med personligare budskap och erbjudanden som är av mer intresse för mottagaren. Det är mycket mer uppskattat att få ett speciellt urval av produkter för det egna husdjuret. Eller att få erbjudande om en utbildning som verkligen är till nytta för egen del. Då kan ni även länka till ett formulär för anmälan. Varför inte också göra bilderna klickbara så att de leder direkt vidare till mottagarens lokala butik.

Formulär och popup-fönster

När era kontakter klickar sig vidare till er hemsida har ni lyckats väcka ett aktivt intresse. Då gäller det att smida när järnet är varmt. Genom att skapa en inbjudande landningssida tillsammans med en snabb och enkel möjlighet att agera vidare behåller ni intresset hela vägen in i mål. I vårt system finns det många olika möjligheter att skapa call-to-actions med inbjudande formulär som dyker upp i precis rätt ögonblick.

Vi har nyligen även introducerat möjligheten till popup-fönster i systemet. Genom att installera ett litet script kan dessa aktiveras när era kunder utför vissa moment eller är på väg att lämna sidan. Exempelvis kan ni som har en webbshop använda er av meddelandet ”övergiven kundvagn”, som övervakar varukorgen och aktiverar en påminnelse om köpet inte fullföljts.

Landningssida direkt till kampanjen

Ni ska alltid göra det lätt för era kontakter att hitta rätt. Länken till er hemsida bör därför leda direkt in till kampanjerbjudandet utan att man ska behöva klicka sig runt. Det bästa är att skapa en landningssida som ser ut och känns precis som er originalwebb i vårt system. Här finns en funktion som gör att ni själva snabbt kan skapa samstämmiga kampanjsidor med fördjupande information om det aktuella erbjudandet, ett webbinar eller annan typ av information som besökaren har intresserat sig för. Dessutom finns möjligheten att använda olika call-to-actions med inbjudande formulär som får besökaren att agera.

Låt även butiken visa vägen till landningssidan

Ett annat sätt att leda in kunder till landningssidan är att inkludera mobiltelefonen eller smarta appar i kommunikationen i butiken, om det finns en sådan. Genom att komplettera de digitala eller tryckta butiksskyltarna med QR-koder blir kunden lockad att skanna in på landningssidan där hela erbjudandet väntar, med färdigt formulär och all information. Ni kan också ställa upp ipads med smarta applösningar i butiken som kunden själv får klicka på för mer inspiration eller vidare till informationen på hemsidan. Varför inte låta skärmen dela med sig av någon bra kunskap, ett gott recept eller förslag på kompletterande produkter som skapar en bättre helhet?

SMS-marknadsföring höjer effekten

För väldigt många är mobilen det enda arbetsverktyget. För att nå dem är det extra viktigt att inkludera sms-marknadsföring i din kanalmix. SMS-appen kan göra mycket mer än bara att skicka vanliga meddelanden. Varför inte höja effekten med länkar eller olika variabler för att göra meddelandena mer personliga. Även här kan ni automatisera så att en del av texten bara kan ses av vissa utvalda. Segmenteringen i kontaktdatabasen hjälper till med detta. Det är bara att gruppera era kontakter och därefter bestämma vad ni vill erbjuda varje grupp.
Market Portal – Dynamic Templates – Formats

Flow – kundresan får allting att hända

Varje funktion i vårt marketing automation system är fantastisk på sitt eget sätt, men att kunna skapa kundresor – flow – är nog ändå den viktigaste. Det är här ni kopplar ihop er tilltänkta marknadsföringskampanj och får allting att hända. Skickar olika typer av kommunikation från samma plats och ställer in hela kampanjen på loop. Tänk på att det är bra att dela upp kampanjen i olika moment så att ni inte bombarderar alla era kunder med samma sak om igen.

Kontrolltest innan kampanjen går live

Vi gör det lätt att göra rätt för att undvika misstag som annars kan kosta på. Det går att i förväg testa varenda del av den automatiserade kampanjen, för att se till att allting är på sin plats och kopplat som det ska. När kampanjen sedan går live behöver ni aldrig oroa er att några kontakter får fel budskap eller att länkarna felar.

Snabbt, enkelt och roligt

Det är väldigt roligt och enkelt sätt att komma igång med vår marketing automation. Ni bestämmer innehållet och sätter upp ett förinställt flöde kring de olika händelserna, sedan sköter systemet resten. Med en intuitiv drag-and-drop-funktion kan ni enkelt kombinera alla delarna av kommunikationen med hjälp av olika verktyg för uppnå den ultimata marknadsföringsstrategin över flera kanaler.

Även om systemet är enkelt för nybörjare är det tillräckligt smart för att även tillfredsställa erfarna marknadsförare. Den stilrena layouten och intuitiva designen gör processen enkel, utan distraktioner. Men sedan tillåter verktygen fritt skapande av kampanjer och erbjudanden, oavsett om ni vill locka, konvertera eller vårda kunder.

Automatisk avisering kortar ner er svarstid

Så snart dina kontakter genomför ett visst steg i kundresan sker en automatisk uppdatering i deras data, exempelvis om de fyllt i ett formulär eller bokat en demonstration. Det går också att ställa in så att ni får detta aviserat via SMS eller e-post, för vidare åtgärd. Detta kommer förbättra er svarstid avsevärt och hjälper till att identifiera vem i er organisation som ska ta över och vårda kontakten.

Rapporterna som gör er ännu bättre

Det fina med marketing automation är att det går att mäta och följa upp på ett konstruktivt och utvecklande sätt. Det går att se vilka effekter varje enskild marknadsföringsinsats har gett, vilka kanaler som fungerar bäst och vilket innehåll som genererat flest nya kontakter eller leads. Ni kan testa, fortsätta optimera och få fram tydliga underlag som gör att ni kan fatta välinformerade beslut som gör att ni kan nå ännu bättre resultat.

Smart data ger värdefulla insikter

Vi har sett till att göra komplexa rapporter enkla att förstå och analysera. Genom att samla relevant data om era automatiserade kampanjer, deras status, hur många personer som var en del av dem, vilka typer av kommunikation som användes och mycket mer. Ni behöver inte längre gissa vad som kommer fungera eller vänta i flera månader innan ni märker effekten. Här får ni verkligheten presenterad nutid.

Boka demo

Vill du veta mer om vår Marketing Automation?

Inte vad du letade efter?

Kolla in våra andra moduler.